Житомирська міськрада відповіла на петицію про недопущення шантажу з боку перевізників
Матеріал підготовлено за сприяння спільноти "Тут є місто.".
8 квітня Житомирська міська рада надала відповідь на петицію "Вимагаємо недопустити шантажу громади з боку приватних перевізників та реформувати систему громадського транспорту Житомира". У документі детально розглянуто кожен пункт звернення. Нижче — аналіз усіх пунктів по черзі.
Пункт 1
⚠️ Вимоги петиції: Розірвати договори на перевезення з приватним перевізником ТОВ «Сав-Транс» та прямо пов'язаним з ним приватним перевізником ПП «Шеріфф» в разі порушення ним умов договорів на перевезення на автобусних маршрутах.
💬 Відповідь: На даний час управлінням транспорту і зв’язку міської ради здійснюється підготовка до проведення конкурсів по визначенню перевізника на міських автобусних маршрутах загального користування. Після проведення вищевказаних конкурсів, договори з діючими перевізниками будуть припинені.
💁♂️ Коментар автора петиції: Ну, що тут можна сказати. І так зрозуміло, що договори з цим перевізником будуть розірвані після проведення нових конкурсів. Бо вимоги будуть нові і договори будуть підписані нові.
❗️ Суть цього пункту була в тому, щоб розірвати договори з ТОВ «Сав-Транс» (ПП «Шеріфф») тут і зараз. Не чекаючи нових конкурсів.
Порушень у цього перевізника більше ніж достатньо: самовільно встановленні термінали, недотримання графіків руху та постійні скарги з боку пасажирів.
Пункт 2
⚠️ Вимоги петиції: Розробити нову маршрутну мережу міста у співпраці з громадою, яка буде базуватися на використанні електротранспорту, як основного засобу перевезення пасажирів на маршрутах міста. Автобусні маршрути в мережі мають виконувати допоміжну функцію: підвозити пасажирів з віддалених районів міста, або з районів без покриття електротранспорту до магістральних маршрутів тролейбусу та трамваю.
💬 Відповідь: На сьогоднішній день йде розробка нової маршрутної мережі з короткими маршрутами, реалізація якої буде можливою після впорядкування чинного законодавства України в частині оплати за транспортну роботу на автомобільному транспорті.
💁♂️ Коментар автора петиції: Ну, звучить як відмазка трохи. Розробка мережі може і йде, але як завжди без долучення до цього громади. В фаховість спеціалістів управління транспорту, які роками малювали всі маршрути через Київську, мені мало віриться.
👉 Чекати поки Верховна рада прийме відповідне законодавство, яке дозволить оплачувати автобусним перевізникам "транспортну роботу" і зараз нічого не робити? Ну, чекати можна ще 10 років. Процеси були запущені ще до повномасштабного вторгнення і відповідні законопроекти так і застрягли на розгляді у Верховній раді.
Пункт 3
⚠️ Вимоги петиції: Запровадити безкоштовну пересадку між всіма маршрутами комунального перевізника КП «ЖТТУ» (тролейбус, трамвай, автобус) протягом 60 хв з моменту першої валідації в транспорті. Це дозволить мешканцям міста ефективно переміщуватися містом без додаткового фінансового навантаження та без потреби з боку системи формувати мережу прямих маршрутів між всіма районами міста.
💬 Відповідь: На даний час управлінням транспорту і зв’язку міської ради спільно з комунальним підприємством «Житомирське трамвайно-тролейбусне управління» міської ради опрацьовується питання щодо економічної складової, розрахунку випуску та фінансового результату у разі запровадження безкоштовної пересадки між комунальним електро- та автобусним транспортом.
💁♂️ Коментар автора петиції: Дуже хотілося б побачити реальні економічні напрацювання в цьому плані: скільки буде коштувати бюджету впровадження такої зручної для пасажира функції та як це може відобразитися на тарифі.
Пункт 4
⚠️ Вимоги петиції: Зрівняти тариф на проїзд у всьому транспорті міста до єдиного стандарту незалежно від типу транспорту. Це є однією з вимог введення безкоштовної пересадки та дозволить комунальному перевізнику отримати економічно обґрунтований дохід з надаваємої ним послуги.
💬 Відповідь: у разі запровадження оплати за транспортну роботу на автобусних маршрутах загального користування, тарифна політика вже не буде відігравати значної ролі для комунального та приватних суб’єктів господарювання, у тому числі для безкоштовної пересадки.
💁♂️ Коментар автора петиції: Так то воно так, але скільки ще громадам чекати впровадження цієї "оплати транспортної роботи"? І чому не можна зрівняти тариф на проїзд вже тут і зараз?
💁♂️ Відсутність оплати за транспортну роботу не заважає міському транспорту Львова мати єдиний тариф на перевезення у всіх видах транспорту та ще й безкоштовну пересадку в придачу. Житомир якійсь особливий в цьому плані виходить?
Пункт 5
⚠️ Вимоги петиції: Провести нові конкурси на обслуговування автобусних маршрутів відповідно до оновлення маршрутної мережі. Крім стандартних вимог на основі законодавства України та інших регулючих цю сферу підзаконних актів, мають бути прописані наступні вимоги:
🔹 Організатор перевезень в обличчі Управління транспорту і зв'язку Житомирської міської ради має централізовано розроблювати і погоджувати графіки руху, кількість рухомого складу та інтервали руху на всіх автобусних маршрутах;
🔹 Допускати до участі в конкурсах лише відповідний по місткості, екологічним стандартам та комфорту рухомий склад, для недопущення на міські маршрути маломістких маршруток типу «Рута» і їм подібних;
🔹 Визначити чіткі штрафні санкції за порушення будь-яких умов договору згідно законодавства;
🔹 Пріоритет у розподілі маршрутів має віддаватися комунальному перевізнику КП «ЖТТУ».
💬 Відповідь: Управління транспорту і зв’язку міської ради готове здійснити організацію та проведення конкурсів по визначенню перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування після розробки нової маршрутної мережі згідно затверджених умов конкурсу та вимог чинного антимонопольного та транспортного законодавства України.
Ваші пропозиції щодо графіків руху, кількості рухомого складу, чітких штрафних санкцій будуть враховані у договорах про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які будуть укладені за результатами проведених конкурсів.
💁♂️ Коментар автора петиції: Цікаво подивитися, які реально пункти з описаних тут ми побачимо у вимогах до нових конкурсів на автобусні маршрути.
👉 Найбільше цікавить механізм фіксації та штрафування перевізників за порушення умов договору. Якщо цього механізму не буде, то будь які напрацювання в цій сфері можна відправляти у "смітник".
👉 Перевізнику буде просто начхати на скарги пасажирів та Управління транспортну. Бо реальних покарань він не отримає.
Пункт 6
⚠️ Вимоги петиції: Провести оцінку ефективності роботи незалежним аудитом (або в разі неможливості цього згідно законодавства, відповідно сформованою депутатською комісією) з інформуванням громадськості про стан перебігу та результат такої перевірки:
🔹 Профільного заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Шевчука О.С.;
🔹 в.о. начальника Управління транспорту і зв'язку Єрмакова М.М.;
🔹 спеціалістів Управління транспорту і зв'язку та діяльності Управління в цілому;
🔹 Директора КП "Житомирське трамвайно-тролейбусне управління" Лазарєва С.Ю. та керівного складу підприємства.
💬 Відповідь: КП ЖТТУ щорічно проводиться незалежний аудит господарської діяльності згідно вимог чинного законодавства України.
З метою проведення оцінки ефективності роботи управління транспорту і зв’язку міської ради, на даний час створюється робоча група за участю депутатів міської ради та виконавчих органів міської ради.
💁♂️ Коментар автора петиції: "Депутатська робоча група" це не аудит, а скоріше "внутрішня перевірка". У депутатів може не бути ні фаху, як проводити подібні перевірки, ні взагалі ресурсів, щоб провести таку перевірку в адекватні терміни.
👉 Хотілося б, щоб це був саме незалежний аудит, який дасть адекватну оцінку роботи як профільного заступника міського голови, управління транспорту так і дирекції КП "ЖТТУ"
Пункт 7
⚠️ Вимоги петиції: Оголосити відкритий конкурс на посаду начальника Управління транспорту і зв'язку та директора КП «ЖТТУ» з метою оновлення керівництва транспортної сфери міста та залучення компетентних фахівців, які зможуть ефективно реалізувати стратегію розвитку громадського транспорту міста та реформувати комунального перевізника.
💬 Відповідь: Відповідно до ч. 5 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (зі змінами) у період дії воєнного стану особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби або суб’єктом призначення, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації без конкурсного відбору, обов’язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад, а також за наявності у Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.
💁♂️ Коментар автора петиції: Ну, типова відповідь "все згідно чинного законодавства". Цей пункт був доданий мною як бажання бачити нових людей в керівництві транспорту міста.
👉 "Стара команда", яка працює в місті вже останні 5, а то і більше років, своєю діяльністю вже давно показала свою некомпетентність та відсутність бажань будь що змінювати.
Резюмуючи
Ми очікували саме таку відповідь — формальну, без різких обіцянок або кардинальних рішень. І це логічно: жодна петиція не здатна сама по собі миттєво змінити систему. Проте важливо інше — ми вже запустили процес, який обов’язково матиме продовження.
Громаді вже вдалося досягти кількох важливих результатів:
- Спроба шантажу з боку перевізника не вдалася. Перевізник не зміг змусити громаду та владу діяти за його умовами.
- Міська влада зупинилася у поспішному проведенні нових конкурсів, які могли б знову привести до перемоги того ж самого “збиткового” перевізника.
- Створено депутатську робочу групу з питань розвитку транспорту. Її діяльність має розпочатися найближчим часом, і саме вона стане наступним майданчиком для дискусій, пропозицій і конкретних рішень.
Найголовніше — ми заявили про себе
Ця петиція показала, що громада готова боротися за зміни. Ми не збираємося миритися з тим, що є, і готові відстоювати право на якісний, справедливий та зручний громадський транспорт у Житомирі.
Це великий крок уперед — знак того, що людям не байдуже. Ми готові діяти, об’єднуватися і рухатися до змін разом.
Попереду ще багато роботи, але ми на правильному шляху. Продовжуємо!
Нагадаємо, 27 лютого житомирянин створив петицію з вимогою недопустити шантаж приватним перевізником громади міста.
Відповідь на петицію