Рік тому у Житомирі запрацювала нова система оплати проїзду: що змінилося за цей час
9 березня 2025 року виповнюється рік з моменту запровадження нової системи оплати проїзду в усьому громадському транспорті Житомира. Вона повністю замінила систему, що діяла з 2017 року в електротранспорті, приватних маршрутках і комунальних автобусах. Оператор також змінився: замість комунального підприємства "Житомиртранспорт" обслуговування перейшло до приватної компанії ТОВ "Сіті Кард Систем-Житомир". Очікувалося, що нові валідатори та обіцяне покращення сервісу зроблять оплату проїзду зручнішою. Ми проаналізували, які зміни відбулися для пасажирів за цей рік.
ТОВ «Сіті Кард Систем-Житомир» зареєстроване в Житомирі, у квартирі на вулиці Покровській, 7 червня 2023 року. Фірма має статутний капітал 400 тис. грн і двох засновників: ТОВ «Сіті Кард Системс» (70%) і ТОВ «Е-Місто» (30%), керівник – Мустафа Яшхі, кінцевий бенефіціарний власник ТОВ «Пейнет сервісес» з Молдови. ТОВ «Сіті Кард Сістемс» зареєстроване в Луцьку в 2019 році, статутний капітал 103 тис. 440 грн, керівник – Мустафа Яшхі, власники ТОВ «Пейнет Сервісес» з Молдови (90%) і АТ «Кент Карт Еге Електронік» з Туреччини (10%). ТОВ «Е-Місто» зареєстроване в Житомирі в 2021 році, має статутний капітал 1 тис. грн і двох співзасновників-житомирян: Гриб Неля Сигизмундівна (50%) і Пальчинський Сергій Іванович (50%).
Обіцяні покращення
Переваги
Серед основних змін можна виділити:
- Кошти на транспортну картку надходять із мінімальною затримкою.
- Можливість використовувати кілька пакетів послуг на одній картці (наприклад, гаманець та проїзний).
- Альтернатива фізичній картці – тепер можна оплачувати проїзд за допомогою QR-коду, згенерованому у мобільному додатку. Такий спосіб оплати, як і використання транспортної картки, забезпечує найнижчий тариф: 8 гривень в електротранспорті та 13 гривень у маршрутках і автобусах.
- Усі валідатори в електротранспорті почали приймати оплату банківською карткою та NFC.
- З’явився мобільний додаток, який дозволяє переглядати історію поїздок, баланс картки, відстежувати транспорт та поповнювати картку онлайн.
- Завдяки GPS-трекерам у валідаторах тепер можна відстежувати рух приватних маршруток у реальному часі.
- У всьому міському транспорті встановили камери відеонагляду.
Завдяки цим оновленням поповнення картки стало значно зручнішим, а при розрахунку банківською карткою списання коштів відбувається миттєво.
Зауважимо, раніше кошти на транспортні картки зараховувалися протягом двох днів, а списання з банківських карток відбувалося із затримкою — увечері або навіть наступного дня, що створювало певні незручності.
Недоліки
Після впровадження нової системи оплати виник і ряд проблемних питань, що не вирішені по сьогодні.
1. Відсутність можливості безоплатної пересадки протягом певного часу. Оскільки в місті немає прямого сполучення між усіма районами, було б логічно запровадити таку можливість хоча б у комунальному транспорті. Це дозволило б здійснити пересадку протягом умовних 30-60 хвилин в межах комунального транспорту. Такий крок сприяв би популяризації комунального перевізника та зменшив би навантаження на сімейний бюджет. Одними з найбільш обговорюваних напрямків є Крошня — Богунія, сполучення з промисловою зоною, а також окремі вулиці, як-от Праці, Соснова, Народицька, Северина Наливайка, Фещенка-Чопівського, Бориса Тена, Саєнка, де наразі курсує лише один-два маршрути громадського транспорту. За таких умов не виникає потреби в збільшенні кількості маршрутів та пошуку водіїв.
2. Проблема з придбанням транспортних карток. Учнівські та студентські картки можна отримати лише через офіс на Театральній, 13, у певний час: з 8 до 18 години в робочі дні. Раніше їх можна було придбати в 30 точках продажу, розташованих по всьому місту, без необхідності оформлення документів. Точки працювали навіть у вихідні до 20-21 години, що значно спрощувало процес. Це займало менше часу, а в транспорті контролери/водії/кондуктори перевіряли документи вже під час поїздки. З одного боку, це збільшує можливість зловживань, а з іншого — ускладнює і робить менш зручним процес придбання карток.
Точки продажу та поповнення, що діяли до березня 2024 року
3. Поповнення готівкою транспортних карток можливе лише через термінали самообслуговування, що стало проблемою для пільговиків, які поповнюють картки для сплати проїзду в маршрутках та автобусах. Раніше цей процес був значно простіший: достатньо було повідомити касиру суму для поповнення, але зараз це вимагає освоєння техніки, що не всім під силу. Для людей старшого віку єдиним варіантом залишається офіс на Театральній, де вони можуть отримати консультацію та допомогу від працівників.
4. Оплата за використання віртуальної картки. Можливо, цей момент і не всіх зацікавив, але щомісяця з рахунку знімається 1 гривня за обслуговування віртуальної картки. При цьому, якщо придбати пластикову картку, таких списань не відбувається — це стосується тільки оплати QR-кодом через додаток. Такий собі зайвий стимул придбати фізичну картку за 80 гривень.
"Абонентська плата у розмірі 1 (однієї) гривні списується з балансу рахунку Користувача лише у випадку сканування Користувачем QR-коду з фізичної або користуванням електронного квитка Сіті Кард з використанням мобільного додатку під час розрахунку за проїзд. Списання коштів з рахунку Користувача проводиться першого числа місяця, який є наступним після того, в якому відбувалося сканування Користувачем QR-коду з фізичної або електронного квитка Сіті Кард." - йдеться у публічному договорі.
Термінали Сіті Кард у яких можна поповнити транспортну картку, придбати картку "загальна" та придбати проїзний
5. Ще одним каменем спотикання досі є придбання проїзних квитків. Для цього необхідно мати готівку та знайти один з 20 терміналів самообслуговування, оскільки лише через них можна придбати проїзний квиток.
Раніше проїзні квитки дозволяли заощаджувати на проїзді — вони коштували 180 або 500 гривень за 30 або 90 днів і надавали можливість безлімітного користування електротранспортом.
Наразі ж вартість пакету на 120 поїздок становить 400 гривень, що робить його менш вигідним. Придбати його можна лише після завершення терміну дії попереднього пакета, інакше невикористані дні "згорають", а новий відлік починається з моменту поповнення.
Раніше безлімітні проїзні можна було купити онлайн або через термінали самообслуговування, а невикористані дні додавалися до нового терміну дії.
6. Проблеми з оплатою банківською карткою. Валідатори приймають оплату банківською карткою та NFC лише за наявності підключення до інтернету. У разі відсутності зв’язку, оплатити проїзд можна лише транспортною карткою або за допомогою QR-коду. Як наслідок, пасажири можуть їхати без оплати, не розуміючи, в чому проблема.
7. Недостатня кількість валідаторів. Як зазначалося раніше, питання недостатньої кількості валідаторів в транспорті досі не вирішене. Наприклад, у великих автобусах приватних перевізників встановлений лише один валідатор біля водія. Це викликає проблеми, зокрема для маломобільних груп населення. Крім того, нещодавно стало відомо про плани створення безбар'єрного маршруту, що ще більше підкреслює актуальність цієї проблеми.
Подібна ситуація і в трамваях, де встановлено лише два валідатори, а також у деяких комунальних автобусах. Це ускладнює процес оплати, уповільнює рух транспорту та інколи змушує пасажирів відкладати оплату проїзду до приходу контролера.
8. Складнощі з придбанням разових квитків. Приватні перевізники й надалі продають разові квитки за готівку, через що комунальний транспорт опиняється в нерівних умовах. Багато пасажирів, замість купівлі квитків у терміналах чи безготівкової оплати, обирають маршрутки, де можна розрахуватися готівкою без зайвих клопотів.
Клопоти з придбанням разових квитків через термінали самообслуговування справді існують. Наприклад, Сіті Кард не видають решту, тому пасажири змушені шукати рівно 30 гривень, що не завжди можливо. Водночас у EasyPay не завжди доступна функція продажу разових квитків, проте проблем із рештою там немає – її можна, наприклад, зарахувати на мобільний рахунок.
Розміщення інформаційних табличок на зупинках і біля терміналів, особливо у ключових транспортних вузлах, могло б частково вирішити цю проблему, допомагаючи гостям міста швидше зорієнтуватися. Однак далеко не всі зупинки обладнані такими пристроями, що ускладнює придбання квитків. А там, де вони є, часто відсутня інформація про можливість їх купівлі.
Додатково ситуацію могли б покращити монетоприймачі, що дозволили б оплачувати два квитки за 30 гривень монетами та паперовими купюрами. У такому разі необхідність у видачі решти відпала б сама собою.
Проблеми мобільного додатку CityCard
На завершення кілька слів про мобільний додаток CityCard, який мав запропонувати щось нове, але насправді в ньому бракує багатьох корисних функцій. Наприклад, там навіть немає інформації про вартість проїзду в місті.
Фактично, це лише інструмент для поповнення картки, перегляду її балансу та частково історії поїздок — при цьому в історії зазначені лише час і сума, без деталей про сам транспорт. Також є функція пошуку зупинки. Однак із додатка неможливо роздрукувати інформацію про поїздку, що може створити проблеми у разі ДТП, травмувань чи інших непередбачених ситуацій. Валідатори не друкують паперові квитки, а додаток не підтримує функцію їх друку, через що довести факт поїздки на конкретному транспорті практично неможливо.
Відстежувати рух транспорту або переглядати графіки через додаток украй незручно, а самі розклади часто не відповідають реальним. Загалом це очікувано, адже рейтинг програми — лише 2,1 з 5, а відгуки містять чимало скарг на збої та помилки. До того ж у переліку маршрутів є навіть ті, що більше не курсують, що лише вводить пасажирів в оману. Було б логічно залишати лише актуальні маршрути, але в додатку можна побачити все підряд, навіть тимчасові варіанти.
Головна сторінка мобільного додатку
Перегляд графіків руху у додатку
Інструкції з користування сервісами
Інформація про вартість проїзду
Перелік як діючих так і нині не діючих маршрутів
Розділ "Цікаві точки Житомира"
Розділ "Оголошення"
Інформація про поповнення та поїздки
Висновки
За рік функціонування нова система не принесла значних покращень, а в деяких аспектах навіть ускладнила життя пасажирів. Позитивним є те, що міський бюджет не зазнав витрат на її впровадження, оскільки всі витрати взяла на себе приватна компанія. Водночас чимало проблем залишаються невирішеними, а їх детальний аналіз і усунення не здійснюються.
Схожі матеріали:
Житомир |
Погода на 10 днів від sinoptik.ua
Опитування Всі голосування
Яким методом сплачуєте проїзд/будете сплачувати за відсутності готівкового розрахунку?