Житомир і Львів: два підходи до готівкової оплати у громадському транспорті
У Львові, незважаючи на впровадження безготівкової оплати та роботу автоматизованої системи оплати проїзду, в транспорті все ще приймають готівку. Такий спосіб оплати вимагає додаткових витрат, як-от заробітна плата персоналу (касири, їхні керівники), послуги інкасації, премії водіям за приймання готівки, а також можливі втрати через зловживання водіями, які можуть не видавати квитки.
У Житомирі ж з 8 липня повністю скасували готівкові розрахунки в комунальному транспорті.
Які наслідки це мало?
Ті, хто не має банківської чи транспортної картки, змушені покидати транспорт і користуватися послугами приватних перевізників, які без проблем приймають готівку, або ж залишати водієві готівку на виході як "подяку", оскільки ці кошти жодним чином не обліковуються. Наявна і певна частина пасажирів, які не сплачують за проїзд узагалі.
Чому така ситуація виникла у Житомирі?
Відміна готівкових платежів без попередньої поетапної підготовки не змінила звички пасажирів платити за проїзд готівкою, адже економія у 2 гривні не є достатньо вагомою мотивацією. Тим паче коли приватні перевізники не відмовилися від готівки, як це передбачалося відповідно до планів влади.
Особливо гостро це питання стоїть у комунальних автобусах, де різниця між готівковою та безготівковою оплатою становила лише 2 гривні. В електротранспорті ж ця різниця сягала 7 гривень, що мотивувало пасажирів переходити на безготівковий розрахунок ще до скасування оплати готівкою.
Варто також зазначити, що і кількість контролерів є недостатньою — лише 24 особи (12 бригад). Це не дозволяє забезпечити повноцінний контроль у всьому комунальному транспорті як у будні, так і у вихідні дні, при роботі у дві зміни.
Більш детально про те "Що не так з безготівковою оплатою проїзду у громадському транспорті Житомира?" читайте за посиланням traffic.zt.ua.
Повернемося до ситуації у Львові
З 1 вересня у Львові збільшиться вартість оплати проїзду готівкою у міському громадському транспорті, повідомляє Львівська міська рада. Для мешканців, які купують паперовий квиток у водія, поїздка коштуватиме 25 грн. Ця зміна торкнеться лише 19% від усіх пасажирів громадського транспорту - саме стільки людей зараз розраховуються готівкою. Натомість для 81% пасажирів, які валідують та оплачують проїзд безготівково, вартість проїзду залишається незмінною: 13 грн – при оплаті загальною транспортною карткою ЛеоКарт, 6,50 грн – при оплаті студентською ЛеоКарт та 15 грн – при оплаті банківською картою чи пристроєм з NFC. Крім того, для власників транспортних карток доступні безоплатні пересадки, що здешевлює вартість найдешевшої поїздки ще в 2-4 рази.
У департаменті міської мобільності та вуличної інфраструктури зазначають, що одне з найголовніших завдань е-квитка - зменшення обігу готівки у транспорті.
Наразі паперовий квиток у водія за готівку купують лише 19% пасажирів. Відтак, аби мінімізувати цей показник та заохотити мешканців відмовлятися від готівки в транспорті, з 1 вересня, як і декларувалося раніше, паперовий квиток стане ще більш дорогим способом оплати проїзду. Але пасажири мають альтернативу - щоб економити, їх закликають обирати безготівковий розрахунок.
Найвигіднішими і надалі залишаються поїздки з ЛеоКарт. А впровадження безоплатних пересадок здешевлює ці поїздки ще більше.
«Впровадження безоплатних пересадок - це ще один вагомий аргумент на користь безготівкових поїздок з ЛеоКарт. І водночас додаткова можливість заощаджувати ще більше. Адже за всі поїздки, завалідовані в межах 40 хв, пасажир оплачує як за одну – 13 грн з загальною ЛеоКарт чи 6,5 грн зі студентською ЛеоКарт.
Така послуга є особливо вигідна для тих мешканців, які змушені робити пересадки, щоб доїхати до потрібної локації. Адже раніше їм доводилось платити за всі поїздки, а тепер вони оплачують лише за одну, за умови валідації ЛеоКарт в межах 40 хвилин. Таким чином, якщо людина за 40 хвилин здійснила три поїздки, тобто двічі пересіла, то з загальною ЛеоКарт кожна поїздка обійшлася орієнтовно в 4 грн. А раніше за всі ці поїздки пасажир мав оплатити 39 грн загалом. Тож якщо мешканець щодня користується пересадками, то економія коштів для нього є суттєвою», - зауважили в департаменті міської мобільності ЛМР.
Слід відзначити, що пересадка стає все популярнішою і починаючи з 12 липня такою можливістю пасажири скористалися понад 330 тис. разів. До слова, на сьогодні пересадка є доступна для понад 405 тис. пасажирів – саме стільки мешканців придбали та оформили транспортні картки ЛеоКарт.
Керівник департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР Олег Забарило наголошує, що ще однією перевагою від впровадження е-квитка є детінізація у сфері перевезень. Так, завдяки прозорому обліку оплат перевізники мають можливість покращувати послуги з перевезення та, зокрема, оновлювати рухомий склад. Також після запуску е-квитка ринок перевезень став більш прозорим та зрозумілим для перевізників загалом. І залучивши нового для Львова перевізника, вдалося відновити роботу автобусних маршрутів №12, №57, №48, які тривалий час не курсували. Додатково, силами «старих» перевізників, у Львові також відновили ще один маршрут - №45.
Водночас триває робота над рештою функціоналу е-квитка. Наступні етапи - це абонементи та мобільний додаток. І цей функціонал має впроваджуватися послідовно – спочатку абонемент, а потім - додаток.
«Зараз фіналізується розробка зі сторони SoftServe мобільного додатку і ми вже маємо можливість його тестувати самостійно. Але запровадженню додатку мав би передувати запуск абонементів. На сьогодні ми розробляємо можливість запуску місячного абонементу, бо є моменти в чинному законодавстві, які не дають нам змоги перейти на оплату транспортної роботи та запустити різного роду абонементи - трьохмісячні, піврічні, річні. Після запуску місячного абонемента, що є базовим функціоналом додатку, ми плануємо цієї осені запустити застосунок ЛеоКарт”, - зазначив Олег Забарило.
Зазначимо, попри те, що наразі в країні відсутня законодавча база, яка б регламентувала оплату транспортної роботи для автомобільних перевізників, місто вже зараз спільно з перевізниками та економістами працює над розрахунком вартості 1 км роботи. Та очікує на затвердження відповідних змін до законодавства, щоб перейти на оплату транспортної роботи та запустити всі види абонементів.
Зауважимо, безготівкову оплату в усьому громадському транспорті у Львові впровадили наприкінці минулого року.
Схожі матеріали:
Житомир |
Погода на 10 днів від sinoptik.ua
Опитування Всі голосування
Яким методом сплачуєте проїзд/будете сплачувати за відсутності готівкового розрахунку?